معماری درون صنایع دستی
هیچ دانی نازنینم می توانی / راحت اسرار سعادت را بدانی رمز خوشبختی انسان نسیت جز این / مهربانی ، مهربانی ، مهربانی . . .

 

آخرین مطالب
 
معماری درون هنرهای سنتی و صنایع دستی هنرمندان کشور
 


ادامه مطلب...
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

به نام خداوند بخشنده ی مهربان

شعر 12 امام

امامِ اول، علي   



ادامه مطلب...
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

 

تئوری انرژی  (همان نور در معنویت و فلسفه)

برای دریافت مفهوم و درک نیرویی فرا مادی و معنوی که در سیستم آفرینش یکی از موارد مهم است از آن به عناوینی مثل  " انرژی " و یا درفضای فلسفی و مذهبی " نـــــور " اطلاق می شود. یکی از ماهیتهای اصلی این جهان که نظم و ثبات را برای آن به ارمغان آورده همین تعامل و تاثیرات متقابل انرژی ها است انرژی هایی که مانند تمام چیزهایی که در آفرینش وجود دارد دارای دو بعد (حالت) هستند انرژی مثبت (خیر) و انرژی منفی (شر).

به بیان ساده و عامیانه انسان را مانند یک جام یا ظرف شیشه ای در نظر بگیرید و این انرژی های خیر و شر را مانند نور های سبز و قرمز که به آن می تابد و تغییر رنگ این ظرف بر اساس تاثیر و غلبه آن رنگ مربوطه است.

 

تاثیر شیطان بر انسان (وسوسه)

 

* آیا می دانیم شیطان بر انسان چگونه اثر می گذارد؟

* اینکه گفته می شود شیظان فریب می دهد یا گول می زند چگونه است؟

* شیطان و آن گروهی که دارای صفات او هستند و شیاطین را در لایه های مختلف انسانی و اجنه در گرد خود جمع کرده است بر چه اساس و روشی در زندگی یک فرد تاثیر و تغییر ایجاد می کنند؟

ملائکه و شیطان و اجنه به دستور پروردگار (اصول و نظم آفرینش) در فضا و دنیایی تقریبا جدا با عالم مادی ما وجود دارند ولی البته که عوامل این جهان می توانند در مجراها و یکسری اصولی که باز هم در ابتدا خلقت مشخص شده اند در هم تاثیرگذار باشند و درعین حال که به هم نزدیک هستند و جدا می باشند که از نظر علمی چند تئوری در حال تلاش برای اثبات آن است مثل تئوری جهانهای موازی. پس شیطان و عناصر آن نمی توانند به صورت مستقیم در سیستم زندگی انسانها موثر باشند و مثلا اگر قرار باشد یک اتفاقی برای یک فردی رخ دهد نیاز به وسائل و شرایطی دارد مثلا افتاد یک آجر از یک پشت بامی بر سر یک انسان که به سادگی یک انسان دیگری با بی احتیاطی و قرار دادن آن در محل نامناسب شرایطی برای این امر بوجود می آید. (البته مدیریت نظام هستی به این سادگی و مشخصی نیست مسائل زیادی هستند که در برهم کنش تعاملات انسانی و آفرینش موثرند که از حد و اندازه انسان درک آن خارج است و لی چون دارای یک سری اصول مشخص هستند انسان می تواند به بعضی از آنها پی ببرد. که مقدرات الهی بالاتر و افضل تمام امور است و یکی از روشهای آن دعا کردن بسیار و نیکی به دیگران است تا خدواند برای افراد مقدرات خوب تعریف کند و پیش بینی کند و مثلا همین صدقه دادن بلاها را دفع می کند زیر مجموعه همین مسله است.)

 

اغواگری : ایجاد تلقین کاذب در مخاطب و خوب نمایاندن چیزها و رفتارهایی که در حقیقت خوب نیستند ... تغییر در باور افراد و تغییر در اولویت آنها

 

اغواگری یک مسله ساده جریان نیروهای شر و شیطانی برای برهم زدن تعادل و آرامش انسانی است



ادامه مطلب...
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

ماساژ در فوتبال

ماساژ برای کسب آمادگی بدن ضروری است ، زیرا جریان خون را فعال کرده ، مواد سمی عضلات را دفع نموده و به آن ها خون تازه می رساند.

Massage-in-Football-

ماساژ ورزشی قبل ، بعد و بین دو مرحله مسابقه انجام می گیرد:

قبل از مسابقه فوتبال :

هدف از این ماساژ آماده کردن بدن است . در این مرحله عضلات و مفاصل  گرم می شوند . بدین ترتیب شما می توانید بدون احساس نگرانی از خطر مصدومیت به فعالیتهای شدید دست بزنید . ماساژ قبل از مسابقه ، بروز اثرات خستگی را به تعویق می اندازد .

بعد از مسابقه فوتبال :

این ماساژ موجب رفع خستگی اعضایی می شود که در فعالیت شرکت داشته اند . 

میان دو نیمه فوتبال :

این نوع ماساژ خصوصا هنگام گرفتگی عضله بسیار مفید است . 

ماساژ ورزشی همیشه باید در جهت جریان برگشت خون به  قلب انجام بگیرد . ماساژ را بشدت و به طور ناگهانی شروع نکنید ، بلکه همیشه آن را به طور تدریجی انجام دهید . 

اگر تکنیک های صحیح ماساژ را نمی دانید ، از انجام آن خودداری کنید . تنها یک فرد آموزش دیده میتواند ماساژ صحیح را انجام دهد.




تاریخ: دو شنبه 23 تير 1393برچسب:ماساژ در فوتبال,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

فواید و کاربردهای ماساژ در ورزش

ماساژ برای حفظ شرایط آمادگی ورزشکار
انجام یک برنامه موثر ماساژ ورزشی توسط یک فرد آموزش دیده و آشنا به آناتومی عضلات و عملکرد اندام ها در کنار استفاده از دانش تخصصی شناخت عضلات مهم و درگیر در ورزش های مختلف و میزان آسیب پذیری عضلات در ورزش های گوناگون می تواند به ورزشکاران در امر  بهبود دامنه حرکات ، انعطاف پذیری بیشتر و آسیب دیدگی کمتر کمک کند.ماساژ در ورزش به حفظ قابلیت های ورزشی ورزشکار در دوره های بین رقابت ها و حتی افزایش کارایی آن ها کمک شایانی خواهد نمود.

Sports-Massage-

ماساژ در رقابت های ورزشی

ماساژ قبل از رقابت های ورزشی

انجام ماساژ به مدت ۱۰ – 15 دقیقه و حدود۴ ساعت قبل از شروع  مسابقه با تقویت جریان خون و کاهش فشارهای عضلانی و عصبی می تواند بر عملکرد ورزشکار تأثر مثبتی بگذارد.

ماساژ در خلال رقابت های ورزشی

این ماساژ در خلال رقابت های ورزشی و در زمان های استراحت یا تایم اوت به ورزشکار داده می شود.این ماساژ زمان کوتاهی دارد و به طور متوسط می  تواند منجر به افزایش بازده ورزشکار و کاهش میزان مصدومیت های ورزشی گردد.در ماساژ قبل از رخدادهای ورزشی تاکید بر روی عضلات درگیر در آن ورزش خاص است.خاص بر روی  عضلانی متمرکز است که بیشتر تحت استرس قرار داشته اند و خسته شده اند.این ماساژ بازیابی توان از دست رفته و آماده شدن بهتر برای ادامه رقابت را سبب خواهد شد.

 ماساژ بعد از رقابت های ورزشی 

این ماساژ بعد از پایان رقابت ها انجام می گیرد و اساسا" به منظور ریکاوری و بازیابی توان از دست رفته انجام می شود.این ماساژ به مدت ۱۵ ۵/۱ ساعت انجام می گیرد و در آن با ماساژ گروه های عضلانی درگیر بازسازی عضلانی ، دفع مواد زائد حاصل … و آرامش روحی به ورزشکار خواهد شد.

 ماساژ به منظور توانبخشی

ماساژ می تواند به افزایش سرعت بهبودی پس از آسیب دیدگی های ورزشی و کاهش ناتوانی و ناراحتی به دنبال آسیب ها را سبب شود.ماساژ  درمانی می تواند هم برای آسیب های حاد ورزشی و کاهش ناتوانی و ناراحتی به دنبال مزمن ورزشی استفاده شود.به عنوان مثال انجام ماساژ لنفاتیک در طول فاز حاد آسیب دیدگی می تواند منجر به کاهش عدم و و تورم و کاهش کمبود اکسیژن بافت صدمه دیده و تسریع دفع مواد سمی از بافت آسیب دیده شود.

ماساژ نقاط کلیدی می تواند منجر به کاهش  اسپاسم و درد در عضلات صدمه دیده و عضلات مجاور نقطه صدمه دیده که کارعضله صدمه دیده  را  بر عهده گرفته اند شود ، ماساژ فیبرهای متقاطع هم چنانچه در فاز حاد ( subacute ) انجام شود که سبب بهبود شکل گیری و عملکرد بافت های در حال ترمیم خواهد شد که این امر سبب می شود فرد پس از ترمیم صدمات ورزشی دچار  محدودیت حرکتی ، درد ، سفتی و ناتوانی نشود.




تاریخ: دو شنبه 23 تير 1393برچسب:فواید و کاربردهای ماساژ در ورزش,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

انواع ماساژ ورزشی

امروزه ماساژ ورزشی جزء لاینفک برنامه ورزشی ورزشکاران است که به رسیدن به موفقیت های جهانی و المپیک فکر می کنند . هر روز که می گذرد به این امر بیشتر واقف می  شوند که رسیدن به موفقیت تنها در گرو انجام فعالیت های ورزشی نیست بلکه آمادگی روحی و هیجانی در کنار آمادگی جسمی برای موفقیت لازم است و از سویی پیشگیری از صدمات ورزشی هم از ارکان رسیدن به پیروزی است.

تعریف ماساژ

یک سری حرکات به کمک دست که به بافت های نرم بدن اعمال می شود و می تواند روی دستگاهای عصبی،گردش خون موضعی تاثیرات درمانی داشته باشد.در تعریفی دیگر می توان گفت:حرکات منظم و  اصولی روی بافت های بدن که تاثیرات خاصی روی دستگاهای عصبی و عضلانی،گردش خون می گذارد.

Sports-Massage

بسیاری از مربیان ،ورزشکاران و پزشکان ورزشی اعتقاد دارند که ماساژ می تواند چندین مزایا را در بدن ایجاد نماید .از قبیل افزایش در جریان خون ، کاهش تنش عضلانی و تحریک پذیری عصبی ، افزایش احساس سلامتی ، ماساژمی تواند فشار میکانیکی ایجاد نماید که این فشار به افزایش جریان خون کمک نماید.بطور کلی ماساژ خواص آرامش بخش و تحریک کنندگی دارد ، و به موجب آن یک عامل بلقوه درعملکرد مفید برخی رویدادهای مختلف می باشد به طور مثال ماساژ اکثر اوقات پیش از فعالیت ورزشی به عنوان وسیله ای  برای افزایش عملکرد مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیزم های پیشنهاد شده برای اثرات سودمند ماساژ در چهار سطح طبقه بندی شده است:

بیومکانیکی: یکی از عواملی که به نظر می آید ماساژ بر عملکرد مفید باشد از طریق بهبود در هماهنگی تاندونی عضلانی می باشد.

عصبی: کاهش در تحریک عصبی عضلانی ، کاهش درد و کاهش کوفتگی عضلانی.

فیزیولوژیکی: پاسخ های فیزیولوژیکی شامل افزایش درجه حرارت پوست و عضله ، کاهش سطح هورمون های استرس ( کورتیزول) افزایش فعالیت پاراسمپاتیک، کاهش در فشارهای فیزیولوژیکی.

روانی: اثرات روانی شامل کاهش در اضطراب و افزایش آرامش می باشد. تمام این پاسخ ها به طور کلی دلالت بر اجرا دارند.

انواع ماساژ ورزشی

  • Effleurage
  • Pétrissage
  • Friction
  • Tapotement
  • Vibration

۱-Effleurage

شامل حرکات دست یا قسمت های از آن روی منطقه وسیعی از بدن است.الف) استروک سطحی.ب) استروک عمقی

Effleurage

اثرات

۱- تسریع جریان لنف

۲- تسریع جریان خون به طرف قلب

۳- کشیده شدن بافت های زیر جلدی

۴- افزایش جریان خون پوست

۵- تحریک گیرنده های فشاری و لمسی آن در پوست

۲-Pétrissage

شامل گرفتن و رها کردن مکرر بافت با یک یا هر دو دست است.هدف این ماساژ کشش بافت های کوتاه شده با شل کردن بافت های لیفی و کمک به جریان خون وریدی و لنفی است.

Pétrissage

موارد استفاده

۱-کشش عضلات و بافت های کوتاه شده

۲-دفع مواد ناشی از سوخت سازعضله به دنبال بی حرکتی

۳-افزایش گردش خون

۴-اثر آرام بخش به شرطی که به صورت آهسته و ریتمیک باشد.

۵-تسکین درد های مزمن زمانی که حساسیت و درد عضلانی همراه با درگیری مفصل است.

۳-Friction

فشار عمقی و اصطکاکی،استفاده از حرکات مدور با شست دست و آرنج یا هر وسیله تجاری دیگر.سایش عرضی،کشیده شدن شست دست یا انگشتان در جهت مخالف هم بروی بدن.

Friction

۴-Tapotement

حرکات کوتاه سریع و جهشی تمام دست یا هر دو دست به تناوب بدن است که می تواند به صورت ضربه ای یا لرزشی بکار رود.

Tapotement

هاکینگ:در حالی که دست ها و انگشتان ریلکس هستند با کنار داخلی دست ضربات متوالی را روی بدن وارد می شود.

کوپینگ:شست و سایر انگشت ها طوری کنار هم قرار گرفتند که سطحی مقعر بسازند ضربات متوالی را روی بدن وارد می شود.

اسلاپینگ:در حالی که انگشت ها باز و دور از هم قرار دارند ضربات به طور ملایم (با انگشتان ) به بدن وارد می شود.

یتینگ:دست ها به صورت نیمه مشت نیمه بسته هستند ضرباتی به بدن وارد می شود.

پنیمنت:حالت نیشگون گرفتن ملایم سریع و متناوب است.

تیپینگ:با نوک انگشتان ضربات متوالی به بدن وارد می شود.

۵-Vibration

لرزش های تند و سریع ،باعث افزایش جریان خون و ایجاد تقویت بافت بدن ،با استفاده از وسایل مکانیکی.




تاریخ: دو شنبه 23 تير 1393برچسب:انواع ماساژ ورزشی,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

 

اثر ماساژ بر ریکاوری و خستگی عضلانی

اثر ماساژ بر ریکاوری

از نظر علمی افزایش در جریان خون عضله اسکلتی میزان لاکتات انتقال یافته به مکان هایی که در آنجا حذف می شوند را تسریع می دهد (کبد) در نتیجه میزان برداشت لاکتات افزایش می یابد.نلسون، مشخص کرده است که ماساژ Tapotement یک افزایش معنی داری را در جریان خون ایجاد می کند .این افزایش به سبب انقباضات عضلانی مکرر به مانند انقباضات عضلانی ارادی که توسط خود فرد ایجاد می شود می باشد .کافارل ، معتقد است که فشار دست بطور مستقیم نمی تواند جریان داخلی شریان را افزایش دهد اما موجب افزایش فشار شریانی و تخلیه سیاهرگی می شود. با ایجاد میزان کمی فشارمنفی در داخل سیاهرگ موجب کشش خون بداخل مویرگ می شود.

massage-recovery

بنابراین افزایش در جریان خون در نتیجه ماساژ بدون ارتباط  با افزایش در متابولیسم می باشد.اثر ماساژ بروی تغیرات جریان خون پوست و عضله در رابطه با خستگی عضلانی موضعی بدنبال تمرینات ایزومتریک کمر.روش : حرکت اکستنشن کمر از حالت دارزکش به شکم به مدت ۹۰ ثانیه (مرحله اول ) سپس به مدت  5 دقیقه ماساژ دریافت کرده اند  یا استراحت کرده اند.سپس بطور مجدد همان حرکت را تکرار   کرده بودند.( مرحله دوم )

نتایج :

حجم خون عضله بین قبل وبعد از مرحله دوم  در شرایط دریافت ماساژ به نسبت شرایط استراحت بیشتر بوده است ( P<0/05)

یک افزایش اندکی در جریان خون پوست بین قبل وبعد از مرحله دوم  در شرایط دریافت ماساژ وجود داشت.

جریان خون پوست بین بعد از مرحله اول و قبل از مرحله دوم در شرایط ماساژ به نسبت شرایط استراحت بیشتر بوده است  ( P<0/05)

درجه حرارت پوست بین پایان مرحله اول و پایان مرحله دوم  بعد ماساژ به نسبت بعد از استراحت بیشتر بوده است.

میزان خستگی در پایان مرحله ماساژ کاهش معنی دار را نشان داده است  ( P<0/01 )

هدف : اثرات ماساژ پا در مقایسه با  ریکاوری غیرفعال بر روی دفع لاکتات ، توان عضلانی ، و ویژگی های خستگی بعد از ورزش رکاب زدن پرشدت بطور متناوب.

غلظت لاکتات خون پس از ۶دوره فعالیت ۳۰ ثانیه ای حداکثر بر روی دوچرخه کارسنج و ۵دقیقه    ریکاوری فعال وهمچنین ۲۰ دقیقه ماساژ پا در مقایسه با یک مرحله کنترل ۲۰ دقیقه استراحت غیر فعال به حالت دراز کش به پشت تفاوت معنی داری وجود نداشت P=0/82

تفاوت معنی داری در ضربان قلب بعد از پایان ماساژ و استراحت وجود ندارد  تفاوت معنی داری در توان بیشینه P=0/75  یا توان متوسط ۶۶ P=0/ در تست وینگیت پایانی بعد از ماساژ وجود ندارد.۱/۸ P=

کاهش معنی داری در شاخص خستگی پس از ماساژ مشاهد شده بود P= 0/4

مقایسه اثرات ماساژ ورزشی ،ریکاوری فعال و استراحت در کاهش لاکتات خون بعد از تمرینات فوق بیشینه در دوچرخه سواران

نتایج

بعد از تمرینات فوق بیشینه پا ، ریکاوری فعال یک کاهش معنی داری  را در میزان غلظت لاکتات خون به نسبت ماساژ و استراحت ایجاد کرد.

تفاوت معنی داری  را درغلظت لاکتات بین مرحله ماساژ و استراحت یافت نشد.

برسی اثر ماساژ بروی دفع لاکتات خون و همچنین اثر ماساژبروی مشت زدن متوالی

بوکسورها در دو مرحله  بروی کارسنج بوکس عمل مشت زدن را انجام دادند و بعد از مرحله اول ماساژ و یا استراحت غیر فعال دریافت کردند  .ضربان قلب ، لاکتات خون در قبل وبعد همه اجرا معین شده بود.

نتایج

 نیروی مشت زنی در هردو شرایط استراحت و ماساژ تفاوت معنی داری را نشان نداد

تفاوت معنی داری در لاکتات خون بدنبال ماساژ یا استراحت غیر فعال وجود ندارد

غلظت لاکتات خون بعد از اجرای دوم به طور معنی داری  در شرایط دریافت ماساژ افزایش داشت است.( P< 0/05 (




تاریخ: دو شنبه 23 تير 1393برچسب:اثر ماساژ بر ریکاوری و خستگی عضلانی,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

تأثیرات و فواید ماساژ

 فواید ماساژ برای پوست
ماساژ در پوست باعث بهترشدن گردش خون و نیز باز شدن مجاری غدد چربی و عروقی شده که این امر در نتیجه کنده شدن بخش قشری پوست صورت می گیرد همچنین سبب بهبود تنفس پوستی و عملکرد تراوش آن می شود، پوست گرم شده و به همین سبب خاصیت الاستیکی و ارتجاعی پوست افزایش یافته و در نتیجه باعث کاهش درد ناشی از کشیدگی پوست هم شده و نهایتا" اینکه کمک به دفع سریع تر مواد زاید متابولیکی و از بین رفتن چسبندگی های مزمن می شود.

benefits-of-massage

تأثیرات ماساژ بر سیستم گردش خون

ماساژ باعث کمک به برگشت خون و لنف از اندام ها و عضلات به قلب می شود و برای رسیدن به هدف فوق یعنی کمک به برگشت خون باید جهت ماساژ از اندام ها بطرف مرکز بدن یا قلب باشد در هنگام انجام دادن ماساژ روی مویرگ ها و عروق خونی فشار وارد می شود و همین فشار باعث کمک به برگشت مواد و خون از عضلات به سمت قلب می شود و در نتیجه از توقف مواد زاید همراه با خون و لنف جلوگیری به عمل می آید. از طرف دیگر در اثر فشاری که بر روی بافت ها وارد می شود بطور رفلکسی مویرگ ها اتساع پیدا می کنند و مقدار خونی که بین بافت ها مبادله می شود افزایش می یابد.

تأثیرات ماساژ بر عضلات ومفاصل

ماساژ باعث بهبود خاصیت ارتجاعی تارهای عضلانی شده، به انقباض عضله کمک می کند و کاهش آتروفی عضلات را به همراه دارد و باعث افزایش مقدار اکسیژن موجود در عضله شده، همچنین موجب بهبود جریان اکسیداسیون و احیاء و نیز بهبود عملکرد جذب مواد غذایی در فیبرهای عضلانی می شود و نیز موجب تجدید قوای تحلیل رفته ناشی از خستگی عضلات می شود. در مجموع ماساژ در بدست آوردن توان از دست رفته عضلات خسته کمک مؤثری می کند و عضلات را به حالت استراحت بر می گرداند.

همچنین ماساژ باعث بهبود جریان گردش خون مفاصل و بافت های اطراف آن ها شده و موجب تسریع در جذب تراوشات مفصلی (مایع سینویال) گردیده و تقویت کپسول مفصلی و لیگامنت های مفاصل و نیز بهبود تحرک مفاصل را به همراه دارد.

تأثیرات ماساژ بر روی درد

شاید یکی از پرکاربردترین فواید ماساژ کاهش درد باشد چون ماساژ از یک طرف با بر طرف نمودن مواد زاید در بافت ها موجب کاهش درد و ناراحتی می شود(یعنی در اثر افزایش گردش خون عوارضی مانند کوفتگی عضله را کاهش می دهد) وازطرف دیگر باعث بالا رفتن آستانه درد گیرنده های عصبی می شود زیرا چنانچه حرکات ماساژ را بصورت ملایم شروع کنیم و به تدریج بر شدت حرکات آن اضافه نماییم امکان دارد در نتیجه این عمل، حساسیت گیرنده های درد کاهش یابد و آستانه درد بالا رود.

 تأثیرات روحی ماساژ

با توجه به وجود استرس ها و هیجان های ناشی از زندگی روزمره که یک امر طبیعی به شمار می آید، عضلات خسته و سفت می شوند و قرار گرفتن درمحلی ساکت و آرام و دراز کشیدن بر روی تخت راحت و برخورد ملایم و آرام ماساژ، همگی باعث ایجاد آرامش در فرد می شوند. همچنین چنانچه درد و ناراحتی فرد متعاقب حرکات ماساژ بر طرف گردد تأثیر بسیار مهمی از نظر روحی و روانی بجای می گذارد.

بررسی ها نشان می دهد ماساژ درمانی در رفع بسیاری از دردها تأثیر دارد. از جمله می تواند برای درمان کمر دردهای مزمن بسیار مؤثرتر از سایر روش های درمانی در طب جایگزین و مکمل باشد. این روش همچنین در سردردهای شدید پس از ضربه های روحی تکاندهنده مؤثرتر از روش های درمانی رایج است.
ماساژ دادن، مغز را به تولید آندروفین تحریک می کند و اعتماد به نفس بیماران را با تشویق آنها برای مقابله مؤثر با درد افزایش می دهد.

 انجام ماساژ قبل و بعد از تمرین های ورزشی خطر صدمات و آسیب های حین ورزش را کاهش می دهد و بازسازی و احیای عضلات خسته را تسریع می کند. یک ماساژ می تواند فشارهای عصبی و عضلانی را کم و نشاط زندگی را در شما تقویت کند. ماساژ یک روش درمانی است و بسیاری از مشکلات روزمره جسمی و روانی از این طریق تسکین می یابد و التیام می پذیرد.

منبع:

وب سایت رسمی آموزش ماساژ ایران




تاریخ: دو شنبه 23 تير 1393برچسب:تأثیرات و فواید ماساژ,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

 

ماساژ دست‌ ها برای سر درد

فشار درمانی یا رفلکسولوژی یکی از شیوه‌های طب مکمل است که برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.در این شیوه درمانی درمانگران با فشاردادن نقاط خاصی از کف پا و دست موجب افزایش ریلکسیشن، آرامش و تسکین بسیاری از دردها در بدن می‌شوند برخی از تکنیک‌های این شیوه درمانی قابل استفاده برای همه مردم است.

طب سوزنی و فشاردرمانی هر دو از درمان‌های شفابخش شرق باستان هستند که بر روی صورت امپراطورها و ملکه‌های چین انجام می شدند. ولی خبر خوب این است که این روش اکنون نیز بر روی صورت مردم خسته قرن معاصر هم موثر است.

563421_420068691369869_1087263952_n

برای ماساژ دست‌ ها می توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

پشت دست‌ها را تا مچ محکم فشار داده و به آرامی‌ بازگردید و میان کف دست و انگشتان را فشار دهید.هر انگشت را به تنهایی فشار دهید و با انگشت خود حرکت چرخشی را اطراف مفاصل آن انجام دهید. انگشت را نگه دارید و آن را آهسته بکشید.میان تاندون‌های پشت دست خود را با انگشت ماساژ دهید.دست‌های خود را از کف دست تا انتهای مچ، با انگشت فشار چرخشی دهید.




تاریخ: دو شنبه 23 تير 1393برچسب:ماساژ دست‌ ها برای سر درد,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

تاثیر ماساژ بر دوران قائدگی

هدف ازاین تحقیق بررسی تاثیر ماساژ بر قبل و حین دوران قائدگی بوده است، تحقیق حاضر تحقیقی توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق تعداد ۱۲ خانم با میانگین سنی ۲۷ سال به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. در این تحقیق از سه نوع ماساژ که تاثیر مثبت بر روند دوران قائدگی دارد و می تواند به زنان در مواجه با این دوران کمک  شایانی داشته باشد استفاده شده است.

قائدگی دردناک ،عمومی تر از آن چیزی است که ما می پنداریم و متاسفانه به عنوان بخش بسیار عادی در زندگی زنان دیده می شود. به ندرت می توان زنی را یافت که در زندگی هیچ دردی را در این دوران تجربه نکرده باشد.درد می تواند در قبل و یا در طول قائدگی اتفاق افتاده باشد و عموماً در قسمت زیرشکم و پشت احساس می شود. نوع درد و رنج در هر زنی متفاوت است. می تواند از درد ملایم شروع و به دردهای غیرقابل تحمل تبدیل شود. درد هم چنین می تواند علائم دیگری نیز داشته باشد مثل عرق کردن و تهوع …دوره های درد می تواند تاثیرات تحمل ناپذیری داشته  باشد و یا فرد را از بازگشت به زندگی عادی  ناتوان کند.

روش تحقیق

در تحقیق زیرسعی شده است روش های مناسبی را جهت کاهش درد و قابل تحمل ترکردن دوران قائدگی برای زنان  بکارگرفته شود تا آنها را سریع تر به زندگی عادی وکارهای روزانه خود بازگرداند.

در این تحقیق از تعداد ۱۲ خانم با دامنه سنی ۲۴ تا ۳۲ سال و میانگین سن ۲۷ سال در یک دوره ۴ ماهه [۱] استفاده شده است. معمولا شروع دوره در افراد متفاوت است و در جامعه آماری یاد شده فوق این تاریخ از ششمین روز ماه آغاز و تا بیستمین روز ماه متغیر بوده است، که دوره برای هر فرد به طور متوسط  5 تا ۹ روز طول کشیده و ادامه یافت.

علائم  بالینی دوران قائدگی که در جامعه آماری مشاهده شد:

درد ممتد در ناحیه کمر، خاجی و زیر شکم، احساس فشار احتباس خون، درد در سینه ها بخصوص سمت چپ، درد در ناحیه بین خاجی ومهره های کمر، تورم غدد درون سینه ها، بی حسی در پایین تنه بخصوص در پاها، حالت عصبی و خستگی روحی، خیز و ادم در پاها(به ندرت) درد در ناحیه شکم و زیر شکم، سردرد.

موارد ذکر شده در بالا علائمی هستند که در تمامی جامعه آماری به شکلی نسبی  وجود دارد و تمامی موارد به شکل مشخص در یک  نفر مشاهده نشده است.

انتظار شروع این دوران درگروه تحقیق به نوعی غیرقابل تحمل و با فشار روانی  بالایی همراه بود، قبل ازآغاز روز اول خونریزی، درد در نواحی معده، زیر شکم و خاجی و همچنین در ناحیه سینه بخصوص در سینه چپ بروز کرد.

شروع خونریزی در روز اول به صورت تیره رنگ و بیشتر قهوه ای بود که همراه با درد ممتد در نواحی ذکر شده و احساس تشنگی  بوده است .

در روز دوم، دوره با لخته های خون قهوه ای پر رنگ  و شدید همراه بود.

در روز سوم و چهارم خون ریزی ها باشدت کمتری ادامه یافت و تبدیل به خون ریزی روشن وگرم شد.

در ۲/۳ جامعه آماری لکه بینی شروع شد و به ندرت خونریزی دیده شد،در ۱/۳ دیگر بانوان تا روز هفتم و حتی تا صبح روز هشتم خونریزی دیده شد و از بعد از ظهر روز هشتم و روز  نهم لکه بینی مشاهده شد.

برنامه ماساژ

در این برنامه از ماساژ افلوراژ، پتریساژ و بازتابی استفاده شد.

از روز قبل شروع دوره [۲] ۲بار در روز به فاصله ۸ ساعت از هم  به مدت ۳۰ دقیقه ماساژ در ناحیه کمر، خاجی، شکم و نقاط بازتابی انجام شد. ابتدا بر روی جامعه آماری ماساژ افلوراژ که تنها دست کشیدن آرام و نرم در جهت طولی و عرضی بود استفاده شد، پس از گرم کردن موضعی نقاط از حرکت پتریساژ لول کردن، خمیرگیری و حرکات دایره ای استفاده شد و در انتها کار از بازتاب های غده هیپوفیز، بازتابهای تیروئید و پاراتروئید، بازتابهای غدد فوق کلیوی، بازتاب های تخمدان ها و بازتاب های کلیه ها استفاده شد.

جدول

 

ماساژ

 

تکرار

 

زمان

 

افلوراژ

 

دست کشیدن های نرم و آرام که به صورت طولی و عرضی برروی کمر و شکم اجرا می شود.

 

 

۲ بار درروز

 

۱۰ دقیقه

 

پتریساژ

 

 

استفاده از حرکات لول کردن، خمیرگیری و حرکات دایره ای که با ۲ انگشت برروی کمر و همچنین برروی شکم تنها ازحرکات لول کردن استفاده شد.

 

 

۲ باردرروز

 

۱۰دقیقه

 

 

 

 

 

بازتابی

 

غده هیپوفیز: سبب ترشح ماده ACTH، هورمون تحریک کننده غده فوق کلیه و همچنین کنترل ترشحات تمام غدد بدن.

 

تیروئید و پاراتیروئید: سبب تنظیم مقدارکلسیم خون می شود.

 

غده فوق کلیوی: سبب پاسخ دهی به ACTH، ترشح هیدروکورتیزون و هم چنین جهت مقابله با تورم بدن بکار می رود.

 

کلیه ها: موجب تنظیم میزان آب نسوج و دفع آب اضافی بدن.

 

تخمدانها: سبب تنظیم ترشحات هورمون زنانگی به ویژه پروژسترون می شود.

 

 

 

 

 

 

۲ بار در روز، هر بار ۱۴ مرتبه، به سمت راست و چپ

 

 

 

 

 

 

۱۰دقیقه

بعد از  اجرای ماساژ جامعه آماری تاثیرات ماساژ را بر روی خود اینگونه بیان داشتند:

استفاده از ماساژ افلوراژ بر روی ناحیه کمر، خاجی و شکم موجب گرم شدن موضع شده وبافت ها را از حالت گرفتگی و در هم تنیدگی رها کرد و آرامش و راحتی خاصی به خصوص در ناحیه کمر القا نمود. بانوان تاثیر ماساژ افلوراژ با پاشنه دست را به صورت طولی در ناحیه کمر بیشتردانسته اند.

ماساژ پتریساژ که حرکاتی، قوی و درگیرتر نسبت به ماساژ افلوراژ را به همراه دارد موجب شد تا عضلات اطراف ناحیه ماساژ درگیرشده ومناطق وسیع تری را دربر گیرد، این ماساژ تاثیر زیادی در بر طرف کردن درد ناحیه بین خاجی و کمر داشت و احتباس خون را تا حد زیادی کاهش داد[۳].

بانوان تاثیر حرکت پتریساژ شصت در دو سمت ناحیه کمر مخصوصا بین خاجی و کمر را  بیشتر دانستند.

در مورد ماساژ بازتابی از سوی ماساژ گیرنده ها مواردی ذکر نشد، اما از دیدگاه محقق موارد زیر قابل پیش بینی است:

  •  غده هیپوفیز:کاهش التهابات واسترس ها
  •  تیروئید و پاراتیروئید: تنظیم کلسیم خون و آرامش کلی بدن
  •  غده فوق کلیوی: کاهش تورم سینه ها
  • کلیه ها: کاهش تورم نسوج و دفع آب اضافی بدن
  •  تخمدان ها: ترشح هورمون پروژسترون

نتایج و یافته ها

  •  پس از آغاز ماساژ در روز قبل ازقائدگی خونریزی نسبت به قبل زودتر آغاز گردید.
  •  لخته و خون لزج درهمان روز اول و در خونریزی اول از دهانه رحم خارج شد در حالی که  این عمل در حالت عادی در روز دوم انجام می شد.
  •  درد در ناحیه خاجی و کمر به حداقل رسید و در ناحیه کمر تنها سنگینی حس می شد و درد تقریباً محو شد.
  •  خستگی و بی حالی عمومی بدن کاهش قابل ملاحظه ای یافت.
  •  کل دوره از ۷ الی ۹ روز به ۵ تا۸  روز کاهش پیدا کرد.
  •  حالت خشکی بدن در صبح هنگام کاهش یافت .
  •  در دوره تحقیق استفاده از قرص های مسکن جهت کاهش دردها از بین رفت .
  •  مصرف قرصهای ضد بارداری که جامعه ی آماری جهت تنظیم دوره بکار می برند در ماه دوم تحقیق از بین رفت.
  •  درد و سفتی سینه ها کاهش چشمگیری پیدا کرد.
  •  پس از ماساژ خونریزی در روزهای اول و دوم شروع دوره از حالت عادی قبل از ماساژ شدیدتر شد.

بحث و نتیجه گیری

براساس نتایج برگرفته از تحقیق انجام شده می توان اینگونه ابراز کرد که ماساژ تاثیر مثبت و قابل تاملی بر دوران قائدگی بانوان دارد و می تواند آن ها را سریع تر و با آسودگی خاطر بیشتری به زندگی عادی بازگرداند.

همچنین ماساژ توانسته دردها و تالماتی که چه از نظر جسمی و چه روحی به آنها وارد شده را تقلیل داده وکمک شایانی به بانوان دهد، ماساژ به عنوان  یک شیوه غیر دارویی و قابل استفاده جهت کاهش درد ناشی از قائدگی دردناک در روزهای اول دوره در زنان و دختران شناخته شده است.

اما این که کدام یک از شیوه های ماساژ ذکر شده در تحقیق توانسته تاثیر بیشتری داشته باشد را شاید بتوان اینگونه پاسخ داد که، ماساژ های بکارگرفته شده مکمل یکدیگرند و هر کدام را باید با سلسه مراتب خاص خود اجر اکرد تا به نتایج موردنظر رسید .

در این تحقیق سعی شده است تا حد امکان پژوهش به سمتی جهت دهی شود تا بتواند اطلاعات مناسب وکاربردی را دراختیار خوانندگان و بانوان محترم قرار دهد.

فیض الله رضائیان تیار، سکینه حاجی رجبی

کارشناس مجموعه تربیت بدنی و علوم ورزشی و تکنسین ماساژ- کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی ورزشی


[۱]- ۴ دوره قائدگی

[۲]- توسط جامعه آماری طبق روال دوره ها ی قبلی اعلام شد

[۳] – دردومورد ازجامعه اماری درحین کار کردن ماساژ پتریساژ خونریزی روان مشاهده شد.




تاریخ: دو شنبه 23 تير 1393برچسب:تاثیر ماساژ بر دوران قائدگی,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی