عشق، از منظر علم
معماری درون صنایع دستی
هیچ دانی نازنینم می توانی / راحت اسرار سعادت را بدانی رمز خوشبختی انسان نسیت جز این / مهربانی ، مهربانی ، مهربانی . . .

عشق، از منظر علم

____________________________________

چرا عشق آنقدر ما را تحت تاثیر قرار می دهد؟
چرا دیدن یک دختر یا پسر زیبا کششی شدید را در شما به وجود می آورد در حالیکه با دیدن افرادی بسیار زیباتر چنین احساسی به شما دست نمی دهد.این ها سوالاتی هستند که دانشمندان با تکنیک های پیچیده اسکن کردن مغز تا حدودی به جواب آن دست پیدا کرده اند.عشق هم مانند همه چیز دیگر در بدن انسان مقداری با شیمی و فیزیولوژی بدن ارتباط دارد.در اینجا ما در مورد تاثیر عشق بر اعمال شیمیایی بدن و بالعکس بحث می کنی به چه کسانی علاقه مند می شویم؟
به صورت معمول انسان ها به سمت افرادی که بیشترین شباهت به خودشان را داشته باشند کشیده می شوند.افراد زیبا به دنبال فردی زیبا هستند،کسانیکه در زمینه اقتصادی یا اجتماعی فعالیت می کنند به دنبال افرادی مانند خود هستند و بازیگران معروف زن هم به دنبال بازیگران و خواننده های معروف مرد،چون هر دو به اندازه کافی مشهور و پولدار هستند. چرا زن ها یا مردها به یکدیگر خیانت می کنند؟
پروفسور هلن فیشر استاد دانشگاه Rutgers در رشته انسان شناسی (anthropology) می گوید: جذابیت(Attraction)،عشق(romantic love)و وابستگی(attachment) سه سیستم جداگانه در مغز هستند که می توانند هم پوشانی هم داشته باشند.این خیلی کار مشکلی نیست که فردی به طور همزمان با کسی سکس داشته باشد،عاشق فرد دیگری باشد و بخواهد وقتش را با شخص ثالثی بگذراند،به خاطر اینکه هر کدام از اینها بخش مستقلی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهند.در واقع تنوع طلبی در سکس یا(هیز بازی!) بیشتر در افرادی به وجود می آید، که همیشه به دنبال شخصی جدید هستند یا هورمون دوپامین(dopamine)* در آنها فعالیت بیشتری دارد.پس گاهی اوقات که تبلیغات «افزایش دوپامین به میزان 70% » را در اینترنت می بینید،تعجب نکنید!
*دوپامین هورمونی است که در مغز تولید می شود و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون و تقویت آرزو و نشاط در انسان می شود و همراه « فنیل اتیل آمین» آزاد می شود.اطلاعات بیشتر در ویکیپدیا
آیا عشق کورکننده است؟
لوسی برون دارنده دکترای neuroscience در دانشگاه انیشتین و محقق در زمینه تاثیرات عشق بر مغز در این رابطه می گوید: دقیقا اینطور نیست،اما هنگامی که شما در دام یک رابطه میافتید ، تصور شما ابری می شود! وقتی که شما در رابطه عاشقانه با فردی هستید مغز شما اشکالات را می بینید ولی دستور می دهد که از آن چشم پوشی کنید.تحقیقات دانشمندان دانشگاه لندن نشان داده است ،هنگامی که دو پارتنر درگیر رابطه عاشقانه می شوند و به یکدیگر نگاه می کنند ،قسمتی از مغز که مربوط به ارزیابی و تصمیم گیری اجتماعی است تقریبا غیرفعال می شود و پارتنرها نمی توانند اشتباهات یکدیگر را دریابند.تحقیقات نشان داده است در اولین برخوردها هورمون سروتونین (serotonin)(هورمونی که نقش مهمی در تنظیم احساسات از جمله خشم ایفا می‌کند.) تا 40% کاهش پیدا میکند که باعث می شود رفتار شما تا حدودی دچار بی نظمی و اختلال شود.همچنین هورمون cortisol که به هورمون «استرس» معروف است در مغز شما بیش از گذشته فعال می شود و باعث می شود شما یک حالت دفاع و تهاجمی نسبت به دیگران در برابر معشوق خود بگیرید.
 
 
آیا عشق اعتیادآور است؟
عشق سیستم شیمیایی بدن شما را ویران می کند و باعث می شود شما مانند یک معتاد رفتار کنید! پس از عاشق شدن و ایجاد علاقه مولکول « فنیل اتیل آمین» یا در واقع همان «مولکول عشق» و سپس هورمون دوپامین فعال می شوند.ممکن است کسانی به این مولکول عشق معتاد شوند. آنها فنیل اتیل آمین نیاز دارند. از آنجا که بدن نسبت به این مواد شیمیایی مقاومت پیدا می کند، برای رسیدن به همان درجه از حال، مقدار مصرف این افراد رفته رفته افزایش پیدا می کند. از این رو برای برآوردن نیاز خود ناگریزند روابطشان را مداوم تجدید کنند.
آیا عشق بر سلامتی تاثیر می گذارد؟
تحقیقات نشان داده است که زوج هایی که دارای رابطه عاشقانه هستند نسبت به افراد مجرد از سلامتی بیشتری برخوردارند،چون در زمان مشکلات از یکدیگر «حمایت عاطفی و روانی» می کنند و دارای استرس کمتری در زندگی هستند.
چگونه می توان عشق را پایدار نگه داشت؟
بر اساس تحقیقات دانشمندان در دانشگاه های پاویا و پیسا در ایتالیا، ثابت شده است که معمولا آن عشق آتشین در دو سال ابتدایی زندگی فروکش میکند.اما خوشبختانه راه هایی هم برای ثابت نگه داشتن عشق وجود دارد :
اما مطلبی مهمی که در مقاله REAL SIMPLE MAGAZINE نیامده است و در بالا چند بار به آن اشاره کردم،مربوط به مولکول عشق یا فنیل اتیل آمین است که من خودم در اینجا اضافه می کنم.
مشهورترین ماده شیمیایی مربوط به عشق همان فنیل اتیل آمین ( phenylethylamine ) یا PEA است، نوعی آمین که به طور طبیعی در مغز تولید می شود.این همان ماده ای است که احساساتی همچون پرواز کردن در آسمان و بر فراز جهان بودن ناشی از کشش به سوی معشوق را در شما پدید می آورد و همان که انرژی لازم برای پیاده روی های طولانی ، بیدار ماندن تا صبح و صحبت های های تلفنی را تامین می کند.بعضی از مواد غذایی مانند شکلات دارای مقادیر زیادی از این ماده هستند.شاید به همین دلیل باشد که شکلات هدیه مناسبی برای روز والنتاین به شمار می رود.
 




تاریخ: سه شنبه 17 آبان 1390برچسب:عشق, از منظر علم,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی