معیارهای انتخاب دوربين مناسب کدامند؟
معماری درون صنایع دستی
هیچ دانی نازنینم می توانی / راحت اسرار سعادت را بدانی رمز خوشبختی انسان نسیت جز این / مهربانی ، مهربانی ، مهربانی . . .

معیارهای انتخاب دوربين مناسب کدامند؟

امروزه دوربین های مختلف با امکانات متفاوتی در بازار موجود است. پس بهتر است ابتدا هدف خود را از خرید دوربین مشخص کنید.

                         
معیار های انتخاب دوربین

 وضوح تصویر

هر چه تعداد پیکسل دوربینی بیشتر باشد کیفیت عکس های آن بهتر خواهد بود. پیکسل به معنی تعداد نقطه های موجود در عکس گرفته شده است.

لنز

هر چقدر قطر لنز دوربین بزرگتر باشد کیفیت عکس گرفته شده با وضوح بیشتر و بهتر و در شرایط نوری کم ، عکسهای با کیفیت تر خواهد آمد. هر چه قطر لنز بیشتر باشد، مساحت بیشتری از محیط را در عکس خواهید داشت.

زوم

 دردوربینهای دیجیتالی زوم در دو نوع اپتیکال و دیجیتال است. هرچقدر زوم اپتیکال بیشتر باشد، آن دوربین از قدرت عمل بیشتری برخوردار است.

سرعت شاتر

سرعت شاتر نیز اهمیت فوق العاده ای دارد . شاتر مدت زمان نوردهی رابرای هر فریم عکس تعیین ومشخص می کند. مثلا سرعت  3000/1 ثانیه  به این معنی است که پرده شاتر در مدت یک سه هزارم ثانیه باز و بسته خواهد شد. هر چقدر مقدار سرعت شاتر دوربین بیشتر باشد دوربین در عکسبرداری از سوژه های متحرک قدرت بیشتری خواهد داشت.

حسگرهای  CCD و CMOS

یکی از بزرگترین عامل های تفاوت در کیفیت خروجی دوربین های عکاسی دیجیتال ، حسگر یا سنسور آنها است. حسگر های CMOS از نظر مصرف انرژی کم مصرف تر از حسگر های نوع CCD هستند .CMOS  بطور کلی یک قطعه الکترونیکی با هزینه تولید پائین تر از بقیه حس گرها است و پیکسل سوخته در آنها خیلی کمتر دیده شده است.

مهمترين پارامتر سنسور, وضوح يا تعداد نقاط تشكيل دهنده تصوير است كه در معرفي سنسور ذكر ميشود .مثلا 6 مگاپيكسل .

مزيت هاي سنسور CCD نسبت به سنسور CMOS:

حساسيت CCD به نور بیشتر از CMOS است . بنابراين عكس ها در شب و داخل خانه در دوربينهاي CCD بهتر  است .

CCD نويز پذيري بسيار كمي دارد اما CMOS به نويز تصوير بسيار حساس است، كه باعث شده يك پردازنده كامپيوتري مخصوص جهت كاهش يا حذف نويز در دوربينهاي CMOS تعبيه شود بنابراين زمان پردازش هر تصوير طولاني تر از دوربين CCD خواهد بود.

مزيت هاي سنسورهاي CMOS  نسبت به سنسور CCD:

CMOS  در مقايسه باCCD  مصرف انرژي كمتري دارد كه اين يك ويژگي مهم براي كاربران دوربين هاي ديجيتال است. اين دوربين ها در حدود 3/1 تا 10/1 دوربينهاي معادل CCD انرژي مصرف مي كنند. 

به علت تفاوت در ساختار الكترونيكي دوربين هاي CMOS مشكل نورگيري بيش از حد تصوير (Over exposure) كمتر به وجود مي آيد.

 صفحه نمایش

 همانطور که می دانید صفحه نمایش مناسب ، تصویر گرفته شده را به مراتب بهتر و نزدیکتر به واقعیت نشان می دهد. بهتر است دوربین شما چشمی هم داشته باشد تا در صورت وجود نور شدید آفتاب که صفحه نمایش دیده نمی شود، از چشمی دوربین خود استفاده کنید.

حافظه

 برخی از دوربین های دیجیتال موجود در بازار دارای حافظه داخلی بوده که البته به دلیل افزایش دقت و وضوح دوربین، حافظه های داخلی جوابگوی این امر نیست و بررسی امکان پشتیبانی دوربین از حافظه با حجم بالاتر می تواند یکی از ملاکهای انتخاب دوربین باشد.

همچنین سبکی و خوش دست بودن دوربین نیز مهم است.

 

با توجه به تنوع دوربین ها با قیمت های مختلف بهتر است پیش از مراجعه برای خرید، میزان بودجه و ملاک هایی را بر اساس نیاز و توقعات خود مشخص کنید. شما باید بدانید دوربین را برای مصارف عمومی و خانگی می خواهید یا برای کارهای حرفه ای و نیمه حرفه ای. اگر قرار است تمام اعضای خانواده از دوربین استفاده کنند، بایستی دوربینی بخرید که نیاز به تنظیمات خاص و پیچیده و کلیدهای اضافی نداشته باشد.

در اینجا به معرفی 4 دوربین با کیفیت خوب و قیمت مناسب می پردازیم:

 

تهیه و تدوین: گروه بازار کالا سایت پنج دری

 

تربیت در همان جوانی، كارساز بوده و بنای هر نقشی كه در آن هنگام شکل گیرد، پابرجا خواهد ماند.(افلاطون)






ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی