ارتباط با کودک 1-2 دوساله
معماری درون صنایع دستی
هیچ دانی نازنینم می توانی / راحت اسرار سعادت را بدانی رمز خوشبختی انسان نسیت جز این / مهربانی ، مهربانی ، مهربانی . . .

ارتباط با کودک 1-2 دوساله

  • کودکان چطور ارتباط برقرار می کنند؟
  • چکار باید بکنم؟
  • باید نگران باشم؟

توسعه زبانی کودکان عمدتا در این زمان صورت می گیرد، به خصوص پس از 2 سالگی.

در این زمان کودکان مطالبی را که به آنان گفته می شود بهتر درک می کنند، می گویند که چه می خواهند و سعی می کنند تا کارهای پیچیده تر را دریابند.

کودکان چطور ارتباط برقرار می کنند؟

بسیاری از کودکان اولین لغات خود را در این سن می گویند، برخی شاید زودتر و برخی دیگر ممکن است تا حدود 2 سالگی سخن نگویند.  کودکی که مشغول یادگیری راه رفتن است ممکن است سخن گفتن را به بعد موکول کند؛ این امر عجیب نیست و جای نگرانی ندارد.

کودکان در این سن ممکن است لغاتی را دست و پا شکسته یاد گرفته باشند که حتی قابل فهم نیست. برای صحبت کردن، احتمالا سریع پیشرفت می کنند و اجسام آشنا را تشخیص می دهند و اسم آن را می گویند؛ اسامی اجسام و افراد آشنا و اعضای بدن خود را تشخیص می دهند.

در 2 سالگی، کودکان جملات 2 تا 4 کلمه ای را بیان می کنند. البته پزشک کودک شما فقط انتظار دارد که کودک شما 2 کلمه را کنار یکدیگر استفاده کند.

فرقی نمی کند کودک چه زمانی اولین کلمه را به زبان بیاورد اما بیشتر مطالبی را که به وی گفته می شود درک می کند. کودک شما در این سن باید بتواند درخواست شما را درک کند (مثلا: توپ قل بده به مامان!) و باید اسامی اجسام آشنا و اعضای خانواده را تشخیص دهد.

در این سن کودکان دوست دارند محدودیت ها را امتحان کنند. در 18 ماهگی، قادرند با اقتدار "نه" بگویند و در 2 سالگی زمانی که دوست ندارند کاری را انجام دهند خشم خود را نشان می دهند. همچنین حس مالکیت نشان می دهند، مثلا ممکن کلمات "مال من" را بشنوید و یا اگر چیزی را از آنها بگیرید گریه کنند.

چکار باید بکنم؟

کودک شما به تمام حرفهایی که به او می زنید گوش می دهد و همه آنها را به یاد خواهد سپرد. به جای کودکانه سخن گفتن، اسامی صحیح مردم، مکان ها و اجسام را یاد بدهید؛ آرام، واضح و ساده سخن بگویید.

کودک شما ممکن است با علامت سخن بگوید مثلا به سمت چیزی که می خواهد اشاره می کند. اشاره کردن خوب است اما شما باید آن را با تفسیر بیان کنید مثلا بگویید: "آب می خواهی؟ شیر؟ صبر کن الان برایت می آورم." این کار کودک شما را تشویق می کند تا پاسخ دهد و در مکالمه شرکت کند. اما با نگه داشتن غذا یا آب تا زمان گرفتن پاسخ، کودک را ناامید نکنید.

بین 15 تا 18 ماهگی، کودک شما از بازی های کلامی لذت می برد، مثلا از وی بخواهید اجسام را بشناسد، " گوشت کو؟ مامان کجاست؟ " دایره لغات کودک به سرعت بالا می رود، اما تلفظ صحیح آن سرعت را ندارد. در عوض هنگام پاسخ، کلمه را با تلفظ صحیح به کار ببرید.

                                                                   

باید نگران باشم؟

برخی کودکان تا 2 سالگی سخن نمی گویند، با صدا و اشارات منظور خود را می رسانند. وسعت دایره لغات نیز متفاوت است. برخی کودکان لغات زیادی را می دانند درحالیکه برخی کودکان دایره لغات کمی دارند.

بیشتر کودکان این توانایی های ارتباطی را دارند:

  • در 18 ماهگی حدود 15 لغت می گویند
  • در 2 سالگی 2 لغت کنار هم به عنوان جمله استفاده می کنند
  • و در 2 سالگی فرمان شما را دنبال می کنند

اگر نگرانی دارید فورا با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص زمانی که فکر می کنید کودک شما سخن نمی گوید و یا به سخن شما هیچ پاسخی نمی دهد.

صحبت نکردن کودک والدین را نگران می کند زیرا تصور می شود که ممکن است مشکل شنوایی داشته باشد. کودکی که مشکل شنوایی دارد دیرتر سخن می گوید و ارتباط برقرار می کند. اگر نگرانی و یا سوالی دارید با پزشک کودک مشورت کنید.

 

تهیه و تدوین: گروه موفقیت سایت پنج دری

منبع: www.ehow.com

آنچه سرنوشت آینده ما را میسازد، نه شرایط زندگی بلکه تصمیمات ماست. "رابینز" 






تاریخ: سه شنبه 29 آذر 1390برچسب:ارتباط با کودک 1-2 دوساله ,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی