بهشتیان و دوزخیان
معماری درون صنایع دستی
هیچ دانی نازنینم می توانی / راحت اسرار سعادت را بدانی رمز خوشبختی انسان نسیت جز این / مهربانی ، مهربانی ، مهربانی . . .

 

بهشتیان و دوزخیان

شخصی از ابوذر غفاری پرسید: چرا مردن برای ما ناپسند است؟ ا

بوذر در پاسخ فرمود: به این علت که شما دنیای خود را آباد کرده‌اید و آخرت خود را خراب و ویران نموده‌اید در این دنیا به هوسها و معصیتها پرداخته و هر چه داشته‌اید در این دنیا مصرف کرده‌اید ، زاد و توشه‌ای برای آخرت پیش نفرستادید و البته برای شما گران و ناگوار خواهد بود که از محل آباد به محل خراب و ویران کوچ کنید .

       گفت: ای ابوذر! حال ما هنگام ورود به جهان آخرت چگونه است؟ ابوذر فرمود: مردم دو دسته‌اند: « نیکوکاران و زشت‌کاران » اما نیکوکاران مانند کسانی هستندکه مدتها از خانه و کاشانة خود، از آشنایان و بستگان خویش دور بوده و اکنون وارد خانه وکاشانة خود می‌شوند و بستگان و اهل خود را دیدار می‌نمایند ، چه نشاط و سروری به این فرد دست می‌دهد؟ چقدر خوشحال و خشنود می‌شود؟ نیکوکاران هم این چنین هستند بر خدای مهربان و بهشت زیبای او وارد می‌شوند و مورد استقبال ملائکه و پیامبران و ابرار و اولیاء واقع می‌شوند و از نعمتهای بیپایان بهشتی بهره‌مند می‌گردند .                                        

     اما گنهکاران و زشت‌کاران مانند شخص مجرم و جنایتکاری هستند که گریخته باشد وقتی او را دستگیرکنند و بازگردانند تا به جزای جرم و جنایتش برسانند ، چه حالی دارد؟ خود را گرفتار اعمال خود می‌بیند گنهکار هم یک چنین حالی دارد ، خود را گرفتار خشم و غضب و عذاب پروردگار می‌بیند که از عبودیت پروردگار متعال تجاوز کرده و به حقوق بندگان او تعدی کرده است ، سرکشی و زیاده‌روی و هوسبازی نموده و اینک باید در نزد خدای منتقم حاضر شود ، حالت شرمندگی سوزنده‌ای به او دست می‌دهد و خود را مستحق عذاب می‌بیند و سرانجام کشان‌کشان او را به جهنم می‌برند .

       آن شخص پرسید: ای ابوذر بگو بدانیم حال ‌ما پیش‌ خدا چگونه‌ است ؟ بهشتی‌هستیم یا جهنمی ؟ ابوذر فرمود: اعمال خود را به کتاب خدا عرضه کنید ، ببینید خدا در کتابش چه می‌فرماید و شما چگونه‌اید ، خدا می‌فرماید: « ابرار » بهشتیند و « فجار » جهنمی ، بنگرید که شما از ابرارید یا فجار ؟

« إنَّ الأبْرارَ لَفی نَعیْمٍ وَ إنَّ الْفُجّارَ لَفی جَحیْمٍ »

« نیکوکاران عالم در بهشت پُر نعمتند و بدکاران در آتش دوزخ معذبند »« سورة انفطار آیة ۱۳و ۱۴ »

       باز پرسید: پس رحمت خدا چه می‌شود ؟ ابوذر فرمود: رحمت خدا به افراد نیکوکار بسیار نزدیک است« اصول کافی جلد ۴/۱۹۷ » و بازگشت انسان در آخرت بناچار به یکی از این دو منزل است: یا در بهشت مسکن می‌گزیند و یا به جهنم داخل می‌شود .

 

 

 

بهشت 

بهشت جایگاه افراد خدا پرست و دیندار و نیکوکار است ، منزلگاه جاودانة پیامبران و پیروان آنهاست ، بهترین و زیباترین جایگاهی است که خدای مهربان برای بندگان نیکوکارش تهیه کرده است ، بسیار وسیع و بزرگ است ، به پهنای آسمانها و زمین و بلکه بزرگتر و گسترده‌تر و روشن و زیبا و نورانی است ، فراتر از این وصفهاست .

     قرآن شریف از بهشت غالباً لفظ « جنه » یادکرده است ، جنت یعنی باغ و بوستان خرمی  که انبوه درختانش سر بهم آورده است ، از زیر شاخه‌های سرسبز و زیبای باغهای بهشتی جویهای آب زلال و خنک روان است و میوه‌های رنگارنگ و خوشمزة آن بر شاخه‌ها آویزان است و با وزش نسیم معطر به این سو و آن سو می‌روند .

     فساد و زشتی و تباهی در بهشت راه ندارد و جان پاک نیکوکاران هر چه آرزوکنند برایشان فراهم است ، هرگاه که تمنای میوه‌ای کند ، شاخة زیبای درختی به حرکت می‌آید و تا نزدیک دست انسان نیکوکار بهشتی پیش آمده و میوه را در دست او می‌نهد در بهشت کاخها و قصرهای بسیار مجلل برای مؤمنین بنا شده است و با فرشهای زربافت و خوش بافت و زیبا مفروش گشته‌اند ، مؤمنین لباسهای خوش رنگ و زیبا بر تن می‌کنند و بر تختهای راحت تکیه میزنند و با پیامبران و ائمة اطهار و شهداء و دیگر بهشتیان بگفتگو و مؤانست می‌نشینند. قصرهای مجلل در بهشت : هنگامیکه پیامبر اکرم به معراج رفتند ، قصرهای بسیار زیبا و مجللی در بهشت دیدند دربارة چگونگی ساختن قصرهای بهشت می‌فرمایند: در بهشت دیدم که فرشتگان قصر زیبائی را با آجرهائی از طلا و نقره و جواهرات گرانبها و بسیار زیبا ، بنا می‌کنند گاه تند و پرشتاب به کار می‌پردازند و گاه از کار دست می‌کشند ، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرسیدند چه می‌کنید ؟ فرشتگان گفتند: برای یکی از مؤمنین قصری بنا می‌کنیم  .

       پیامبر اکرم فرمودند: چرا گاهی دست از کار می‌کشید؟ فرشتگان گفتند: چون مصالح ما تمام می‌شود و ما بناچار دست از کار می‌کشیم پیامبر اکرم فرمودند: مگر مصالح شما چیست؟ فرشتگان گفتند: مصالح کار ما ذکر « سبحان الله و الحمد لله و لااله‌الاالله و الله اکبر »« سبحان الله » و « الحمد لله » و « لااله‌الاالله » و « الله اکبر » میباشد که به این صورت جلوه می‌کند ، مصالح کار ما یاد خدا و اعمال نیکو است که مؤمن از دنیا برای ما می‌فرستد و هرگاه مؤمن به کار خیر و یاد خدا مشغول باشد، برای ما مصالح میرسد و اگر مؤمن غافل شود و کار خیر انجام ندهد به ما هم مصالح نمی‌رسد ، بناچار دست از کار می‌کشیم .

      نعمتها و زیبائیهای بهشتی از اعمال دنیائی ما ساخته می‌شود ، برخی از نعمتهای بهشتی آنچنان خوب و زیباست ،که به زیبائی و خوبیش هیچ چشمی ندیده و وصف دلپذیرش را هیچ گوشی نشنیده و حتی اندیشه‌اش هم به هیچ فکری خطور نکرده است و یکی از آن  نعمتها حورالعین‌ است‌ که اوصاف آن در سورة واقعه و رحمن و سوره‌های دیگر قرآن ذکر شده است .     

       خلاصه این که بهشت و نعمتهای بهشتی از افق فهم و درک و اندیشة ما بسی بالاتر است و هر چه گفته‌اند در خور فهم و اندیشة ما گفته‌اند و گرنه نمی‌توان آن واقعیت عظیم و زیبا را به بیان وصف درآورد ، هر چه گفته شده بهشت از آن برتر و زیباتر است، اما برای اینکه بدانیم چه منزلگاه زیبائی در پیش داریم ، خداوند کریم گوشه‌ای از آن را به زبان ما توصیف فرموده است: مثل بهشتی که به متقین وعده داده شده این چنین است:

     درختهایش انبوه و شاخه‌هایش بهم پیوسته است و زیر این شاخه‌های بهم پیوسته نهرهای. زیبا روان است ، خوردنیهایش همیشه آماده و سایة خنکش پایدار است چنین بهشتی عاقبت و منزلگاه پرهیزگاران است و اما پایان کار کافران آتش است. « سورة رعد آیة ۳۵ » در بهشت هر چه تمنا کنید آماده و هر چه بخواهید فراهم است. « سورة فصلت آیة ۳۰ »

      خدا به مردان و زنان مؤمن ، بهشتی را وعده داده که پیوسته نهرهای زیبا از زیر انبوه درختانش روان است و همیشه در منزلهای خوب و پاکیزة آن مسکن گزینند و البته رضایت و خشنودی خدا از همة اینها برتر و بالاتر است و اینست فوز عظیم و سعادت بزرگ .

« سورة توبه آیة ۷۲ »

     همة بهشتیان در یک مرتبه و یک درجه نیستند ، بلکه نسبت به میزان ایمان و خلوصشان و مقدار اعمال صالحشان تفاوت دارد ، در بهشت مرگ و بیماری و غم و غصه و اندوه وجود ندارد و بهشتیان همواره مورد لطف خدای‌ متعال می‌باشند و از نعمتهای پنهان و آشکار الهی  همواره برخوردارند و از همه بالاتر اینکه خدای مهربان از آنان راضی است و آنان هم از خدا و الطاف او راضی و خشنودند. خداوندا ما را موفق بدار به آنچه که تو دوست داری و به آنچه که رضای تو در آنست و از ما راضی شو در دنیا و آخرت به حق امام رضا علیه السلام ، آمین اللهم وفقنا به ما تحب و ترضا و ارض عنا فی الدنیا و الآخره بحق امامنا الرضا علیه السلام  

 

جهنم

جهنم جایگاه فجار و ستمگران است محل داخل شدن مشرکان و منافقان و بدکاران  و مْسرفان جان و مال است، دوزخیان زندگی بسیار سخت و دردناکی دارند اعمال زشت وکفر   و نفاقشان به صورت عذابها و شکنجه‌های سخت برایشان ظاهر می‌شود و آنان را  به درد و رنج می‌کشد ، لباسهای آتشین بر تنشان می‌پوشانند و غُل و زنجیر بر دست و پایشان می‌افکنند ، آتش جهنم از جانشان زبانه می‌کشد و گوشت و پوستشان را می‌سوزاند و به باطن قلب و روحشان نفوذ می‌کند ، طعام و شراب جهنمیان کثیف و آلوده و سوزنده و بدبو است از چرک هم پلیدتر و از مْردار هم بدبوتر است ، عذابهای جهنم که نمود کفر و نفاق و ستم و اسراف و زشتی اعمال جهنمیان است ، آنقدر سخت و دردآور است که برای ما قابل تصور نیست ، بعضی در آن تا ابد معذبند و بعضی را برای گوشمالی بمدت معینی به جهنم میبرند و این مجازات برحسب نوع گناه است. خدای متعال در قرآن مجید گوشه‌ای از آن همه سختی و عذاب را برای ما بیان فرموده است:       

      ما برای ستمکاران آتشی مهیا کرده‌ایمکه شعله‌های آن چون خیمه‌ای آنها را در برگیرد و اگر از شدت عطش آبی طلب کنند ، آبی چون آهن مذاب به آنها داده شود ،که چهره‌شان را بریان کند ، چه بد شربتی و چه بد منزلگاهی است. « سورة کهف آیة ۲۹ »

      کسانیکه آیات ما را انکار کرده‌اند ، بزودی به آتششان می‌افکنیم که هر چه پوست تنشان بسوزد ، پوستهای دیگر در جایش برویانیم ، تا عذاب را بچشند و البته خدا مقتدر و حکیم است . 

« سورة نساء آیة ۵۶ »

      حتماً دوست دارید بدانید که سرانجام کار ما چیست؟ منزلگاه آخرت ما کجاست ، بهشت است یا جهنم؟

      اگر به دقت در اطراف این سخن پیامبر اندیشه کنیم ، شاید بتوانیم حدس بزنیم که عاقبت کار ما چگونه است .

      پیامبر بزرگوار اسلام می‌فرمایند: بهشت پوشیده با کوششها و رنجها و مشکلات است هر  که بکوشد و رنجها و مشکلات دنیا را در راه خدا و انجام کارهای خیر و خدمت به خلق خدا را تحمل کند وارد بهشت می‌شود ، جهنم پوشیده است با لذتهای نامشروع و هوسها و شهوتها ، کسی که پاسخ بی حساب و غیر مشروع به هوسها و شهوتهایش دهد در جهنم مسکن گزیند .

« و سلام حق بر آنهائی که راه هدایت را در پیش بگیرند »

محبین قرآن و عترت





تاریخ: دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:بهشتیان و دوزخیان,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی