شتاب‌دهنده‌ها در اينترنت ‌اکسپلورر
معماری درون صنایع دستی
هیچ دانی نازنینم می توانی / راحت اسرار سعادت را بدانی رمز خوشبختی انسان نسیت جز این / مهربانی ، مهربانی ، مهربانی . . .



شتاب‌دهنده‌ها در اينترنت ‌اکسپلورر


اگر مطالب صفحه‌ ویندوز را دنبال می‌کنید، حتما این سوال به ذهن‌تان خطور كرده که چرا چند شماره‌ اخیر این صفحه، به موضوع اینترنت ‌اکسپلورر اختصاص یافته است و تا این حد امکانات، ویژگی‌ها و تنظیمات این مرورگر به صورت جزء به جزء و دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

واقعیت این است که با توجه به آینده‌ پیش‌روی وب و توجه ویژه کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده‌ نرم‌افزار، ارائه‌كنندگان خدمات اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین و... به این مقوله، هرقدر با امکانات و قابلیت‌های مرورگرتان بیشتر آشنا شوید به نفع‌تان خواهد بود و علاوه بر این می‌توانید امنیت‌تان را در این محیط تاحدودی تأمین کنید.

نظیر این دقت‌نظر را در مباحث مربوط به مدیاسنتر ویندوز ۷ هم داشتیم؛ چراکه کار با این ابزار می‌توانست تا حدودی شما را برای کار با محیط کاربری ویندوز ۸ آماده کند.

در فصول آینده نیز در مباحثی همچون دیواره‌ آتش، Imaging ویندوز ۷ و VHD همین روند را در پیش خواهیم گرفت؛ زيرا هرچه در این زمینه‌ها بیشتر بدانید، کارهایتان راحت‌تر و بهتر انجام خواهد شد.

به هر حال فراموش نکنید که این صفحه، صفحه‌ ویندوز ۷ است!

در شماره گذشته به Browser mode در قسمت Developer Tools اشاره کردیم. اما برای فعال کردن گزینه Compatibility view در

IE9 حتما نباید به این قسمت بیایید.

سوال اینجاست که چه نیازی به استفاده از Compatibility view داریم؟! باید گفت وب سایت‌هایی که برای ورژن‌های ماقبل

IE9 طراحی شده‌ است، شايد بدرستی در IE9 نمایش داده نشود.

در بدترین حالت ممکن است یک صفحه‌ خالی به شما نمایش داده شود یا این‌که رنگ‌های صفحه به‌هم ریخته یا اطلاعات موجود در جداول در جای صحیح خود نمایش داده نشود و....

اولین اقدامی که برای رفع این‌گونه مشکلات می‌توان انجام داد، فعال کردن Compatibility view است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید از درون IE9 ، سایت‌های مدنظر را با ورژن‌های پایین‌تر IE مشاهده کنید!

اگر IE9 یک وب‌سایت را ناسازگار با خود تشخیص دهد، به نوعی به شما پیشنهاد می‌کند که از این امکان استفاده کنید؛ در این حالت آیکون Compatibility view که به شکل یک کاغذ پاره است در سمت راست نوار نشانی (Address bar) ظاهر می‌شود که با کلیک روی آن، قابلیت مذکور برای وب‌سایت جاری فعال خواهد شد. رنگ این آیکون در حالت غیرفعال، خاکستری و در حالت فعال، آبی است.

کلید Alt کیبورد را فشار دهيد تا نوار ابزار IE9 نمایان شود. در منوی Tools علاوه بر گزینه Compatibility view، گزینه دیگری با عنوان Compatibility view settings مشاهده می‌کنید که با کلیک روی آن، پنجره‌ای با همین عنوان گشوده می‌شود.

در این پنجره می‌توانید اسامي تمامی سایت‌هایی که این قابلیت را برایشان فعال کردید، مشاهده کنید. همین‌طور می‌توانید با استفاده از کلیدهای Add و Remove نشانی‌ سایت‌های موردنظر را به این فهرست اضافه یا از آن حذف کنید.

مایکروسافت فهرستی از سایت‌های پربازدید را که بهتر است در این مد باز شوند با توجه به اطلاعاتی که از کاربران جمع‌آوری کرده، برای هر منطقه ایجاد کرده‌است که می‌توانید در نشانی زیر آن را مشاهده کنید.

http://ie9cvlist.ie.microsoft.com/ie9CompatViewList.xml

توضیح این‌که چگونه یک سایت به این فهرست اضافه یا از آن حذف می‌شود مفصل است؛ همین‌قدر بدانید که با انتخاب گزینه

‌… Include update websites lists سایت‌هایی که در این فهرست وجود داشته باشد، به صورت خودکار در حالت Compatibility view باز خواهد شد.

با انتخاب گزینه دوم در این پنجره، یعنی … Display intranet sites، تمامی وب‌سایت‌های داخلی دامین شما در این مد باز می‌شود. با توجه به این‌که همه این گزینه‌ها در محیط دامین از طریق Group policy قابل مدیریت است، می‌توانید به عنوان یک مدیر شبکه، برای فعال یا غیرفعال بودن آنها تصمیم‌گیری کنید.

نکته ديگر آن‌که اگر این قابلیت را برای یک وب‌سایت فعال کرده باشید، مادامی که خودتان آن را غیرفعال نکنید، وب‌سایت مذکور را در این مد مشاهده خواهید کرد.

اما اگر وب‌سایت برای مشاهده‌ صحیح در ورژن جاری اینترنت‌اکسپلورر، به‌روزرسانی شود، به صورت خودكار این قابلیت غیرفعال مي‌شود.

استفاده از Accelerator ها، کار را آسان می‌کند

حتما تاکنون برایتان پیش آمده که حین مطالعه یک متن در یک صفحه‌ وب بخواهید آن را مثلا توسط یکی از مترجم‌های آنلاین به زبانی خاص ترجمه کنید، عبارتی را که می‌بینید در گوگل جستجو کنید یا نام محلی را که در متن می‌بینید بلافاصله روی نقشه‌ آنلاین بیابید.

در این موارد چه‌کار می‌کنید؟ آن کلمه یا عبارت را انتخاب و کپی کرده، یک موتور جستجو یا مترجم را باز می‌کنید و کلمه یا عبارت را در آن Paste می‌کنید؟! اما راه آسان‌تر برای این‌گونه کارها، استفاده از Add-on هایی موسوم به Accelerator است.

اگر در یک صفحه‌ وب، قسمتی از متن را انتخاب کنید، آیکونی به شکل یک فلش آبی‌رنگ در کنار آن ظاهر می‌شود.

روی آن کلیک کنید تا فهرست Accelerator های موجود را که می‌توانند مربوط به یک موتور جستجو، مترجم، نقشه آنلاین و ... باشد، ببینید.

ممکن است برای هر يک از این گروه‌ها، Accelerator های متعدد داشته باشید؛ اما در فهرست اولیه فقط گزینه‌های پیشفرض شده‌ هر گروه را مي‌بينيد.

با مراجعه به منوی کشویی All Accelerators ، اسامي تمامی «شتاب‌دهنده‌ها» را در اختیار خواهید داشت اگر Accelerator های موجود، قابلیت پیش‌نمایش (Preview) را داشته باشد، کافی است ماوس را روی آنها نگه دارید تا نتیجه را همان‌جا مشاهده کنید. در غیر این‌صورت با کلیک روی آن «شتاب‌دهنده» به یک تب جدید هدایت وارد مي‌شويد.

در همین منو، دو گزینه Find more Accelerators و Manage Accelerators را در اختیار دارید. با کلیک روی گزینه‌ اول، به صفحه‌ای از وب‌سایت iegallery.com مي‌رويد که در آن تعداد قابل توجهی «شتاب‌دهنده» با عملکردهای مختلف قرار دارد. می‌توانید روی گزینه‌های دلخواه کلیک کرده و آنها را به مجموعه‌ خود اضافه کنید.

به عنوان مثال می‌توانید با مراجعه به فهرست Most popular برای Accelerator ها، مواردی از جمله Google Maps ، Google Translate و Define with Wikipedia را به شتا‌ب‌دهنده‌های خود اضافه کنید. هنگام نگارش این متن، ۱۸۷ شتاب‌دهنده با قابلیت‌های مختلف در این وب‌سایت وجود داشت!

در مراحل اضافه کردن یک Accelerator جدید، از شما سوال می‌شود که آیا مایلید آن‌ را به عنوان پیشفرض گروه تعیین کنید یا خیر، که در صورت تایید شما، شتاب‌دهنده‌ مورد نظر در منوی اصلی قرار خواهد گرفت.

اما گزینه‌ دوم یعنی Manage Accelerators ، شما را به پنجره Manage Add-ons هدایت می‌کند. در این پنجره اسامي تمامی شتاب‌دهنده‌ها، همراه اطلاعاتی نظیر نشانی سایت، نوع آن و همچنین فعال یا غیرفعال بودن آنها را خواهید دید.

روی گزینه‌ دلخواه کلیک کنید؛ در این صورت می‌توانید آن را حذف یا غیرفعال کرده یا با انتخاب کلید Set as default آن را پیشفرض گروه خود کنید.

همچنین می‌توانید با کلیک روی گزینه Change که در مقابل عنوان Category قرار دارد، گروه آن را تغییر دهید. به عنوان مثال شما برای تمامی شتاب‌دهنده‌های موتورهای جستجو، یک گروه با عنوان Search دارید.

برای دسترسی به Acceleratorها الزاما نیاز نیست یک کلمه یا عبارت در صفحه‌ وب انتخاب شود، کافی است روی یک قسمت از صفحه کلیک راست کنید؛ كه البته در این صورت ممکن است تمامی شتاب‌دهنده‌ها‌ را در اختیار نداشته باشید.







تاریخ: یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:شتاب‌دهنده‌ها در اينترنت ‌اکسپلورر,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی